خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا

دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳
۷:۲۲
در حال بارگذاری؛ صبور باشید
شنبه
۲۷ شهریور
۱۳۸۹
۱۹:۳۰:۰۰
منبع:
ABNA.ir
کد خبر:
205805

Pejuang Syiah membebaskan penaklukan Taliban di perkampungan Khevas

Taliban yang bersembunyi di gunung-ganang mengganas perkampungan Shaluzan dengan senjata berat di mana penduduk bermazhab Syiah menjadi sasaran mereka.

آآ

Agensi Berita Ahlul Bait; Pengganas Taliban yang mengambil kedudukan di sebuah gunung telah menyerang perkampungan Khevas di mana penduduknya yang bermazhab Syiah menjadi sasaran utama senjata berat mereka.

Menurut sumber informasi dari Paranichar, malam dua hari lalu pengganas Taliban yang lengkap bersenjata dari perbatasan Paktia, Afghanistan dan daerah Khost telah menyerang pinggir kampung Khevas yang didiami oleh penduduk Syiah suku Shaluzan. 30 orang dilaporkan cedera dan harta benda dibakar.

Pasukan keselamatan dilaporkan tidak mengambil sebarang tindakan terhadap penceroboh Taliban. Tatkala pertempuran berlangsung antara pengganas dan pejuang Syiah yang mempertahankan perkampungan mereka, tentera kerajaan kelihatan telah menyerang kedudukan Syiah dengan senjata berat, helikopter dan altileri setelah pengganas Taliban gagal menghadang tindak balas pejuang.