خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا

دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳
۵:۲۲
در حال بارگذاری؛ صبور باشید
شنبه
۳ مهر
۱۳۸۹
۲۰:۳۰:۰۰
منبع:
independent.co.uk
کد خبر:
206420

Buat pertama kali dalam sejarah;

Percubaan sebuah sekolah Katolik di England menjadi Madrasah Islam

آآ

Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.ir) - Akhbar elektronik Independent melaporkan sekolah rendah Sacred Heart RC di Blackburn yang dipenuhi 91% pelajar bermazhab Katolik, namun hanya sedekad lalu jumlah tersebut berkurangan menjadi tidak lebih dari 3%.

Oleh itu bahagian kerohanian (Diocese of Salford) yang bertanggungjawab mentadbir sekolah tersebut membuat keputusan Gereja Katolik sudah tidak selaras lagi diterapkan pengajiannya. Sebagai gantinya mereka sedang berunding sebuah masjid untuk mengambil alih perjalanan pelajaran sekolah tersebut.

Kebanyakan 197 murid sekolah ini terdiri dari etnik minoriti yang berketurunan India atau Pakistan dan pengambilan pelajarnya mendapati 97% pelajarnya beragama Islam. Di samping itu sudah ada sekolah menengah Tauheedul Islam Girls' High School yang memenuhi pelajar seramai 383 orang yang berbesar hati ingin mengambil alih sekolah tersebut.

Hingga kini belum dapat dipastikan ia harus menjadi madrasah Islam atau bekerjasama dengan institut pengajian yang lain.

Hamid Patel guru besar sekolah Tauheedul berkata: "kami hanyalah sekolah Islam terkemuka di kawasan ini berminat untuk bekerjasama. Kami akan mempertimbangkan kedua-dua pilihan"

Menurut laporan yang dibentangkan kepada Blackburn bersama Majlis Eksekutif Darwen Borough, jikalau Sacred Heart menjadi sekolah Islam ia akan membesarkan jurang... dan menawarkan kepercayaan sekolah mengikut populasi di kota tersebut".